۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

چالش تولید و ساخت پوشش‌ های ضد سایش با خواص زیست ‌سازگار بر بستر زیرکونیوم

چالش تولید و ساخت پوشش‌ های ضد سایش با خواص زیست ‌سازگار بر بستر زیرکونیوم

چالش تولید و ساخت پوشش‌ های ضد سایش با خواص زیست ‌سازگار بر بستر زیرکونیوم همراه با اعطای جایزه ده میلیون تومانی توسط شبکه تبادل فناوری برگزار می‌گردد .

شکل فوق اطلاعات مفیدی درخصوص این چالش ارائه کرده است .

علاقه مندان برای شرکت در این چالش بایستی طرح های خود را تا ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹ به شبکه تبادل فناوری ستاد نانو ارسال نمایند .

زیرکونیوم چیست؟

زیرکونیوم فلزی درخشان با رنگ خاکستری – سفید است که نرم است و قابلیت شکل پذیری و مفتول شدن دارد . این فلز در حالت طبیعی یک ساختار منشوری مونوکلینیک کریستالی دارد و به فولاد سرامیکی مشهور است .

زیرکونیوم در گروه فلزات و آلیاژهای مواد مهندسی قرار می‌گیرد .

کاربرد زیرکونیوم در صنعت

زیرکونیوم بعنوان یک سنگ قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد . علاوه بر این ، از زیرکونیوم در تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌شود .

زیرکونیوم بعنوان یک ماده مقاوم و ضد خوردگی در صنایع مختلف شیمیایی ، بهداشتی و پزشکی بکار برده می‌شود . این فلز در برابر انواع ترکیبات مانند محلول های نمکی ، اسیدها و بازهای آلی و معدنی و حتی نمک های مذاب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد .

جزئیات خبر ” چالش تولید و ساخت پوشش‌ های ضد سایش با خواص زیست ‌سازگار بر بستر زیرکونیوم

خواص ضد خوردگی زیرکونیوم سبب می‌شود تا بسیاری از هزینه‌های تعمیر و نگهداری بشدت کاهش یابد . علاوه بر این خواص ، در صورت طراحی دقیق ، زیرکونیوم می‌نواند از خود خواص زیست سازگاری نشان دهد .

زیرکونیوم در دماهای بالا در اثر انتقالات فازی ، دچار تغییراتی در حجم می‌شود . بنابراین ، بدست آوردن ترکیبات پایدار در طی حرارت ‌دهی دشوار است ؛ بهمین دلیل لازم است تا پایداری زیرکونیم را مورد توجه قرار داد .

زیرکونیم نسبتا پایدار شده ، خواص مکانیکی منحصر به فرد و پایداری را در شرایط شیمیایی متفاوت از خود نشان می‌دهد . در صورت اعمال پوشش بر روی زیرکونیم ، می‌توان از آن در محصولات در معرض سایش ، تجهیزات دندانپزشکی و افزودنی‌ های رنگ و پوشش‌ های زیست‌ سازگار در تجهیزات پزشکی استفاده کرد .

از این رو با حمایت «شبکه تبادل فناوری» چالشی در این زمینه مطرح شد . این چالش با هدف توسعه این نوع از پوشش ‌های زیست‌ سازگار و معرفی محصول تولیدی به متقاضیان مطرح شده است .

از تمامی افراد و شرکت ‌های فناور که توانایی تولید و ساخت محصول ذکر شده را دارند دعوت می‌شود تا در این چالش شرکت کنند . به دو تیم برگزیده این چالش مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود . علاوه بر این ، این تیم‌ها در پایان می‌تواند از حمایت‌های شبکه تبادل فناوری جهت توسعه محصول خود بهره‌مند شوند .

خلاصه خبر

این چالش توسط شبکه تبادل فناوری ستاد نانو برگزار می‌گردد . این چالش جهت توسعه پوشش های ضد سایش و زیست سازگار بر زیرلایه زیرکونیوم ، که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد ، مطرح شده است .

تمامی علاقه مندان برای شرکت در چالش فقط تا ۱۰ دی ماه فرصت دارند تا طرح های خود را به این شبکه ارسال نمایند .

منبع خبر : پایگاه خبری فناوری نانو ایران ( news.nano.ir )

تاریخ انتشار خبر : ۵ دی ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۶۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هفده =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می