۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

تولید پلیمر جاذب آمونیاک

تولید پلیمر جاذب آمونیاک

تولید پلیمر جاذب آمونیاک توسط محققان موسسه نیلز بور و دانشگاه کپنهاگ انجام شد و مشخص شد که این پلیمر قادر است از انتشار گاز آمونیاک به هوا جلوگیری کند .

یک پلیمر متخلخل جدید قادر است از انتشار آمونیاک در هوا جلوگیری کند . این پلیمر تولید شده می‌تواند آمونیاک را به دام بیندازد و از آلودگی جو آن جلوگیری کند . بنابراین سلامتی انسان را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد .

گاز آمونیاک چیست؟

آمونیاک یک گاز سمی است که منبع اصلی آلودگی هوا است و می‌تواند به سلامت انسان آسیب برساند .

خطرات آمونیاک

ترکیب نیتروژن و هیدروژن محصول جانبی کشاورزی و صنعت است . این ترکیب می‌تواند به تنهایی مضر باشد ( باعث آسیب به چشم ، گلو و حتی در شرایط شدید مرگ شود ) . اما وقتی با سایر آلاینده های هوا واکنش نشان دهد ، نمک های آمونیوم را تشکیل می‌دهد که می‌تواند بر تنفس تاثیر منفی بگذارد .

این ذرات ریز می‌توانند مسافت زیادی را در جو طی کنند ؛ بنابراین بجای یک مسئله محلی ، به یک مشکل گسترده تبدیل می‌شوند .

جزئیات خبر ” تولید پلیمر جاذب آمونیاک “

Heloisa Bordallo دانشیار این موسسه بیان کرد : ” اگر ما بخواهیم از این ماده در یک کاربرد واقعی استفاده کنیم ؛ مهم است که نحوه جذب آمونیاک توسط شبکه متخلخل پلیمری را توضیح دهیم .

این بدان معنی است که ما باید تکنیکی را ارائه دهیم که امکان درک چگونگی تعامل بین پلیمر و آمونیاک را فراهم کند . “

ایده به دام انداختن آمونیاک توسط پلیمر با سنتز فقط ۲ گرم از مواد توسط اعضای تیم Jiwoong Lee ، استادیار گروه شیمی در موسسه نیلز بور و Rodrigo Lima ، فوق دکترای همان موسسه آغاز شد .

در حالی که ممکن است ۲ گرم ، یک مقدار ناچیز از یک ماده به نظر برسد ؛ اما برای اهداف تیم ، بسیار قابل توجه بود .

Lee بیان کرد : ” فرآیند سنتز غالبا شامل شستن مواد با حلال ها است . آنچه که تعجب آور بود این بود که متوجه شدیم پلیمر متخلخل بخشی از این حلال ها را درون خود حفظ می‌کند . این نشان دهنده توانایی پلیمر در به دام انداختن آلاینده‌های دیگر ، مانند آمونیاک بود . “

این تیم با مطالعه دینامیک پیوندهای هیدروژنی و جمع آوری داده های پراکندگی نوترون در فشار کم برای وارد کردن آمونیاک به پلیمر ، به بررسی پلیمر خود ادامه داد .

پراکندگی نوترون به توصیف چیدمان اتمها در داخل پلیمر و نحوه حرکت آنها در سرتاسر آن کمک می‌کند .

به دنبال آن ، Lima این مواد را مورد تجزیه و تحلیل حرارتی قرار داد . این امر نشان داد که آمونیاک تنها توسط پلیمر تصرف نمی‌شود ؛ بلکه برای آن الزام آور است . این امر بسیار تعجب آور بود . این پلیمر آمونیاک را به شدت گرفتار می‌کند .

چه چیزی پلیمر و آمونیاک را به سمت هم جذب می‌کند و منجر به تولید پلیمر جاذب آمونیاک می‌شود؟

درک چگونگی اتصال آمونیاک به پلیمر به شدت به بررسی دقیق ساختار نیاز دارد . اما متاسفانه ، پلیمری که تیم سنتز کرده آمورف یا غیر کریستالی است و تجزیه و تحلیل ساختار آن آسان نیست .

Bordallo توضیح داد : ” به نوعی ، می‌توان گفت که ما جعبه جذب آمونیاک را علامت گذاری کردیم ؛ اما هنوز هم باید توضیح دهیم که چگونه این اتفاق می‌افتد . برای این منظور ، ما نیاز به یک دید بهتر از ساختار داشتیم ، که غیرقابل دستیابی بود . “

برای مقابله با این معضل ، تیم برای ارزیابی آرایش‌های مختلف بلوک‌های سازنده پلیمر به مدل سازی رایانه‌ای ( به ویژه تکنیکی به نام  DFT ) روی آورد . سرانجام ، این روش یادگیری ماشین – که Bordallo امیدوار است بتواند آن را در سایر سیستم‌های آمورف گسترش دهد – نشان داد که چگونه و چرا پلیمر به شدت به آمونیاک متصل می‌شود .

کاربردهای پلیمر متخلخل توسعه یافته

کاربردهای زیادی برای پلیمری که آمونیاک را جذب می‌کند وجود دارد . در آزمایشگاه‌ها می‌توان از این پلیمر بعنوان پوششی بر روی ماسک‌های شخصی در هنگام آزمایش استفاده کرد .

همچنین این پلیمر می‌تواند بعنوان فیلتر استفاده شود و باعث کاهش انتشار آمونیاک تولید شده در صنایع مختلف شود .

خلاصه خبر ” تولید پلیمر جاذب آمونیاک “

محققان موسسه نیلز بور و گروه شیمی دانشگاه کپنهاگ یک پلیمر متخلخل طراحی کردند که می‌تواند مولکول‌های کوچک از جمله آمونیاک را به دام بیندازد .

پیشرفت این تیم می‌تواند یک مزیت عمده برای سلامت انسان باشد . نتایج این بررسی در مجله ACS Applied Materials & Interfacesf  منتشر شده است .

برای مشاهده تازه ترین رویدادهای علمی دنیا به بخش اخبار علمی سایت شرکت پیشگامان توسعه مواد سام مراجعه کنید .

منبع خبر : سایت www.azom.com

تاریخ انتشار خبر : ۵ دی ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۳۲۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 8 =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می