۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

معجزه درمان سرطان بدنبال توسعه نانو ذرات جدید

معجزه درمان سرطان بدنبال توسعه نانو ذرات جدید

معجزه درمان سرطان بدنبال توسعه نانو ذرات جدید در این مقاله مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است که در عمل نتایج بسیار شگفت آوری از این بررسی بدست آمده است .

محققان نانو ذره جدیدی تولید کردند که سلولهای سرطانی را بطور موثر و انتخابی از بین می‌برد .

سرپرستان این تیم دکتر Constantin von Schirnding ، دکتر Hanna Engelke و پرفسور Thomas Bein بودند . این پژوهش در دپارتمان شیمی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ( Ludwig Maximilian University of Munich)انجام شد .

درمان سرطان با شیمی درمانی و داروهای مصنوعی

بسیاری از عوامل شیمی درمانی که برای درمان سرطانها استفاده می‌شوند ، با عوارض جانبی با شدتهای متفاوت همراه هستند . این عوامل برای سلولهای طبیعی و همچنین تومورهای بدخیم ، سمی و کشنده هستند .

این امر ، انگیزه‌ای برای جستجوی گزینه‌های موثر در داروهای مصنوعی است که در حال حاضر بیشتر سرطانها با آنها درمان می‌شوند .

برای این منظور ، استفاده از فسفات کلسیم ( Calcium phosphate ) و سیترات ( Citrate ) چند سالی است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . چرا که آن‌ها مستقیما به سلولها منتقل می‌شوند ؛ در حالی که حضور آنها در گردش خون اثر سمی کمی دارد یا هیچ اثر سمی ندارد .

استفاده از این دو ماده مشکلاتی را ایجاد می‌کند . این مشکلات شامل یافتن راه‌هایی برای غلبه بر مکانیزم‌هایی است که میزان جذب این ترکیبات را به داخل سلول‌ها کنترل کند . همچنین باید اطمینان حاصل شود که این ترکیبات بطور انتخابی بر روی سلولهایی که مایل به از بین بردن آنها هستند ، عمل می‌کنند .

جزئیات خبر ” معجزه درمان سرطان بدنبال توسعه نانو ذرات جدید

محققان دپارتمان شیمی در LMU  ، در حال حاضر ، توسعه یک گروه از نانو ذرات آمورف نوین متشکل از کلسیم و سیترات را گزارش می‌دهند . این نانو ذرات آمورف قادر به شکستن موانع جذب و از بین بردن سلولهای تومور به روشی هدفمند هستند .

فسفات کلسیم و سیترات در تنظیم بسیاری از مسیرهای سیگنال دهی سلولی نقش دارند . از این رو ، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در این مسیرها ، سطح این مواد در سیتوپلاسم بشدت کنترل می‌شود .

یک نکته اساسی این است که نانو ذرات توسعه یافته در این مطالعه ، قادر به دور زدن این کنترل‌های نظارتی هستند .

نظرات دکتر فون شریندینگ

von Schirnding بیان کرد : ” ما از فسفات کلسیم و سیترات ، نانو ذرات آمورف و متخلخلی تهیه کردیم که در یک لایه چربی کپسوله شده‌اند . “

کپسول سازی تضمین می‌کند که این ذرات به راحتی توسط سلولها گرفته و جذب می‌شوند ؛ بدون اینکه اقدامات متقابلی ایجاد کنند .

در داخل سلول ، این لایه‌ی چربی بطور موثر تجزیه می‌شود و مقادیر زیادی کلسیم و سیترات در سیتوپلاسم رسوب می‌کند .

آزمایشات روی سلولهای کشت شده نشان داد که این ذرات بطور انتخابی کشنده هستند . یعنی سلولهای سرطانی را از بین می‌برند ؛ اما سلولهای سالم ( که ذرات را جذب کرده‌اند ) بدون آسیب باقی می‌مانند .

نظرات دکتر انگلکه درخصوص معجزه درمان سرطان بدنبال توسعه نانو ذرات جدید

Engelke بیان کرد : ” واضح است که این ذرات می‌توانند برای سلولهای سرطانی بسیار سمی و کشنده باشند . در واقع ، ما دریافتیم که هرچه تومور تهاجمی‌تر باشد ، اثر کشندگی ذرات نیز بیشتر است . “

در طول جذب سلولی ، در نانو ذرات یک پوشش غشایی ثانویه بوجود می‌آید . نویسندگان این تحقیق ، فرض می‌کنند که یک مکانیسم ناشناخته – که مخصوص سلولهای سرطانی است – باعث پارگی این غشای خارجی شده و اجازه می‌دهد محتویات وزیکول ( Vesicles ) به داخل سیتوپلاسم رسوب کنند .

از طرف دیگر ، در سلولهای سالم ، این لایه بیرونی یکپارچگی خود را حفظ می‌کند و متعاقبا آن وزیکولهای سالم و دست نخورده به محیط خارج سلول دفع می شوند .

Engelke بیان کرد : ” سمیت به شدت انتخابی این ذرات ، این امکان را برای ما فراهم کرده است که بتوانیم با موفقیت دو نوع مختلف تومور پلور بسیار تهاجمی را در موشها درمان کنیم . فقط با دو دوز که به صورت محلی ( Locally ) تجویز شد ، ما توانستیم اندازه تومور را به ترتیب ۴۰ و ۷۰ درصد کاهش دهیم . “

نظرات پرفسور بین

بسیاری از تومورهای پلور ، محصولات متاستاتیک ( Metastatic ) تومورهای ریه هستند و در حفره‌ی پلور بین ریه و قفسه سینه ایجاد می‌شوند . از آنجا که این منطقه با خون تامین نمی‌شود ، برای عوامل شیمی درمانی غیر قابل دسترسی است .

Bein بیان کرد : ” برخلاف عوامل شیمی درمانی ، نانوذرات ما می‌توانند مستقیما به حفره پلور وارد شوند . “

علاوه بر این ، در طی یک دوره درمانی دو ماهه ، هیچ نشانه‌ای از عوارض جانبی جدی تشخیص داده نشد .

بطور کلی ، این نتایج نشان می‌دهد که نانو ذرات جدید ، پتانسیل زیادی برای توسعه درمانهای جدید در انواع دیگر سرطان را دارند .

خلاصه خبر ” معجزه درمان سرطان بدنبال توسعه نانو ذرات جدید

محققان دپارتمان شیمی در LMU ، نانو ذره جدیدی تولید کردند که سلولهای سرطانی را بطور موثر و انتخابی از بین می‌برد . این نانو ذرات عوارضی بر سلولهای سالم ندارند و فقط بر روی سلولهای سرطانی تاثیر می‌گذارند . بر طبق آزمایشات تجربی انجام شده ، این نانو ذرات بازده بسیار بالایی در نابودی سلولهای سرطانی از خود نشان دادند .

برای مشاهده تازه ترین رویدادهای علمی دنیا به بخش اخبار علمی سایت شرکت پیشگامان توسعه مواد سام مراجعه کنید .

منبع خبر : سایت nano-magazine.com

تاریخ انتشار خبر : ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۹۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + پنج =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می