۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

سریع ترین آزمایش تشخیص کووید ۱۹

سریع ترین آزمایش تشخیص کووید 19

سریع ترین آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کمتر از ۵ دقیقه قادر به شناسایی ویروس کرونا است و بر اساس بیوسنسورهای الکتروشیمیایی مبتنی بر کاغذ طراحی  شده است .

با ادامه شیوع بیماری همه گیر کرونا در سراسر جهان ، آزمایش همچنان یک استراتژی اصلی برای ردیابی و مهار ویروس است . دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی علوم زیستی ، Maha Alafeef ، یک آزمایش سریع و بسیار حساس با استفاده از یک حسگر الکتروشیمیایی مبتنی بر کاغذ تهیه کرده است . این آزمایش می تواند وجود ویروس کرونا را در کمتر از ۵ دقیقه تشخیص دهد . این تیم به سرپرستی پروفسور دیپانجان پان ( Dipanjan Pan ) یافته‌های خود را در ACS Nano  گزارش کردند .

آزمایشهای تشخیصی کرونا

Alafeef ، توسعه دهنده‌ی سریع ترین آزمایش تشخیص کووید ۱۹ ، بیان کرد : ” در حال حاضر ، بشر یک اتفاق قرن را تجربه می‌کند که زندگی‌ آن را دگرگون کرده است . ما از طریق یک رویکرد جامع و با توسعه ابزارهای چند رشته‌ای در شناسایی و تشخیص زودهنگام و درمان کرونا به این نیاز جهانی پاسخ می‌دهیم . “

دو دسته‌ی گسترده از آزمایشات تشخیص کرونا در بازار وجود دارد . گروه اول از استراتژی‌های PCR در زمان واقعی ( RT-PCR ) و اسید نوکلئیک برای شناسایی RNA ویروسی استفاده می‌کند . آزمایشهای تشخیصی فعلی مورد تایید سازمان غذا و دارو ( FDA ) ،  از این روش استفاده می‌کنند . برخی از اشکالات این روش شامل مدت زمان لازم برای تکمیل آزمایش ، نیاز به نیروهای متخصص و در دسترس بودن تجهیزات و معرف ها ( شناساگرها ) است .

دسته‌ی دوم آزمایشات مربوط به تشخیص آنتی بادی کرونا است . با این حال ، ممکن است چند روز تا چند هفته بعد از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس ، بدن فرد نتواند آنتی بادی‌ های قابل تشخیص را تولید کند .

بیوسنسور گرافن و نقش آن در توسعه سریع ترین آزمایش تشخیص کووید ۱۹

در سالهای اخیر محققان در ایجاد بیوسنسورهای تشخیص در محل ( Point-of-care ) ، با استفاده از نانومواد دو بعدی مانند گرافن ، برای تشخیص بیماری‌ها موفقیت‌هایی را کسب کردند . از مزایای اصلی حسگرهای زیستی مبتنی بر گرافن ، حساسیت ، هزینه پایین تولید و چرخه تشخیص سریع است .

Alafeef بیان کرد : ” کشف گرافن به دلیل خواص آن ، دوره جدیدی از توسعه حسگر را ایجاد کرده است . گرافن از ویژگی‌های مکانیکی و الکتروشیمیایی منحصر به فردی برخوردار است که آن را برای تولید حسگرهای الکتروشیمیایی حساس ، ایده آل می‌کند ” .

جزئیات خبر ” سریع ترین آزمایش تشخیص کووید ۱۹ “

این تیم یک بیوسنسور الکتروشیمیایی مبتنی بر گرافن با وضع بازخوانی الکتریکی ایجاد کردند تا حضور مواد ژنتیکی SARS-CoV-2 را به صورت انتخابی تشخیص دهد .

این حسگر زیستی دو جز دارد : سکو یا پلترفمی برای اندازه گیری میزان بازخوانی الکتریکی و پروب‌هایی برای تشخیص وجود RNA ویروسی . برای ایجاد این پلت فرم ، محققان ابتدا کاغذ فیلتر را با لایه‌ای از نانو پلاکت های گرافن پوشاندند ؛ تا یک فیلم رسانا ایجاد کنند . سپس آن‌ها یک الکترود طلا با طرح از پیش تعریف شده را در بالای گرافن ، بعنوان یک صفحه تماس برای بازخوانی الکتریکی ، قرار دادند . هم طلا و هم گرافن از حساسیت و رسانایی بالایی برخوردار هستند ؛ که این امر پلتفرم را برای تشخیص تغییرات در سیگنال‌های الکتریکی بسیار حساس می‌کند .

خلاصه خبر ” سریع ترین آزمایش تشخیص کووید ۱۹

محققان با استفاده از یک حسگر الکتروشیمیایی مبتنی بر کاغذ ، یک آزمایش سریع و بسیار حساس را توسعه دادند که می‌تواند در کمتر از پنج دقیقه وجود ویروس کرونا را تشخیص دهد . در این آزمایش از بیوسنسور گرافن که با ویروس‌های دیگر سازگار است ، استفاده شده است .

برای مشاهده تازه ترین رویدادهای علمی دنیا به بخش اخبار علمی سایت شرکت پیشگامان توسعه مواد سام مراجعه کنید .

منبع خبر : سایت www.sciencedaily.com

تاریخ انتشار خبر : ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۸۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می