۹ فروردین ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

تولید رنگ نانوی جاذب صوت و حرارت

تولید رنگ نانوی جاذب صوت و حرارت

تولید رنگ نانوی جاذب صوت و حرارت مناسب برای بدنه لوکوموتیو توسط شرکت مهندسین شیمیایی و رنگسازی نیلی فام ری یکی از تولیدکنندگان رنگ نانو در کشور انجام شد .

نیلی فام

شرکت رنگسازی نیلی فام یک شرکت تولیدکننده رنگ نانو است که رنگ های نانویی را برای استفاده در بدنه لوکوموتیو تولید می‌کند . این رنگها جاذب صوت ( در محدوده فرکانس هزار هرتز ) و حرارت هستند . این شرکت تا به امروز با شرکت واگن پارس ، شرکت واگن‌ سازی تهران ، گروه صنعتی پلور سبز و توسعه صنایع ریلی ایرانیان ( ایریکو ) همکاری داشته است .

محصولات نیلی فام

رنگسازی نیلی فام انواع متنوعی از رنگ‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کند . محصولات متنوع شرکت نیلی فام ری به کشورهایی مانند استرالیا ، لبنان و عراق صادر می‌شود . طبق اطلاعات منتشر شده ، محصولات شرکت مهندسین شیمیایی و رنگسازی نیلی فام تاکنون توسط نزدیک به ۹۰۰ مشتری استفاده و مصرف شده است . تولید رنگ نانوی جاذب صوت و حرارت نیز محصول این شرکت است .

چرا به پوشش عایق حرارتی و صوتی نیازمندیم ؟

استفاده از فرآیند عایق کاری در سطوح ، منجر به جلوگیری از اتلاف انرژی و بدنبال آن کاهش هزینه‌ها در بخش‌های ساختمانی و تجهیزاتی می‌شود . از طرف دیگر ، جلوگیری از مزاحمت‌های صوتی در اتاق‌های مجاور یا فوقانی ساختمانها و سازه‌های صنعتی ( کشتی ، قطار ، خودرو و غیره ) از اهمیت بالایی برخوردار است .

رنگ عایق صدا طوری طراحی شده است که با ضخامت بسیار کمی اعمال می‌شود  ، اما قادر است طیف وسیعی از ارتعاشات را سرکوب کند . علاوه بر این ، این پوشش دانسیته بسیار کمی دارد و فضای کمی را اشغال می‌کند . این امر در صنایع کشتی ‌سازی و صنایع سازه‌های دریایی اهمیت ویژه‌ای دارد .

این پوشش از یک رزین الاستومریتشکیل شده است و بهمین دلیل قادر است از فلزات در برابر شرایط جوی هم محافظت کند .

امروزه با گسترش نانوپوشش های عایق حرارتی ، می‌توان از اتلاف انرژی تا حد قابل قبولی جلوگیری کرد . از طرف دیگر ، جلوگیری همزمان از عبور صدا که از مزیت‌های تولید رنگ نانوی جاذب صوت و حرارت است ، از حضور نانو ذرات  نشات می‌گیرد . نانو ذرات موجود در این نانوپوشش ها ، بخشی از طیف‌های تابش و بازتابش نور خورشید را جذب می‌کند . علاوه بر این ، نانو ذرات موجود در انحراف صوت نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند .

مزایای رنگهای عایق حرارت و صوت

مزایای پوشش یا رنگ عایق حرارتی و صوتی به شرح زیر است .

۱ – این پوشش از یک رزین آکریلیکی بر پایه آب و پرکننده‌های معدنی متخلخل و مواد آلومینیوم‌دار ساخته شده است .

۲ – این پوشش نانویی دوستدار طبیعت است و غیر سمی است .

۳ – این نانوپوشش در برابر حرارت و صوت مقاوم است .

۴ – اشتعال پذیری این پوشش کم است و در برابر رطوبت مقاوم است .

۵ – رنگ عایق صدا و حرارت ضخامت کمی دارد .

۶ – چسبندگی پوشش به سطح فولادهای کربنی ، فولادهای زنگ نزن و آلومینیوم آنادایز شده مناسب است .

۷ – پوشش ضد حرارت و ضد صوت ارزان است و به راحتی اعمال و سریع خشک می‌شود .

آدرس شرکت نیلی فام شهرک صنعتی شمس آباد تهران است . کارخانه نیلی فام از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در زمینه تولید نانوپوشش های منحصر به فرد آغاز کرده است .

خلاصه خبر ” تولید رنگ نانوی جاذب صوت و حرارت “

یک شرکت تولید رنگ صنعتی ، رنگهای نانویی خود را به بازار عرضه می‌کند . رنگهای تولید شده توسط این شرکت ، دارای دو خصوصیت مهم عایق حرارت و عایق صدا و صوت هستند . کاربرد این پوششهای نانویی در بدنه لوکوموتیو است .  

منبع خبر : پایگاه خبری فناوری نانو ایران ( news.nano.ir )  

تاریخ انتشار خبر : ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۴۵۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هشت =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می