۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

کلاچ راشکی بلاخره بومی‌سازی شد

کلاچ راشکی بلاخره بومی‌سازی شد و این امر با حمایت‌های وزیر صمت و همچنین همکاری شرکت ایران خودرو و تلاش‌های شرکت‌های دانش بنیان پس از چند سال امکان‌پذیر شد .

کلاچ راشکی که به کلاچ اتوماتیک غیر برقی راشکی ، کلاچ اتوماتیک غیر برقی ( با فناوری خلاء ) و کلاچ اتوماتیک کُمو نیز معروف است ، توسط مخترع جوان و خلاق به نام مرتضی راشکی اختراع شده است . این کلاچ اتوماتیک غیر برقی در سال ۱۳۹۶ ثبت اختراع شد . در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان کشور موفق به داخلی سازی این سیستم شده‌اند . پیش از این اختراع ، توان تولید کلاچ اتوماتیک در کشور وجود نداشت . این امر در زمان تحریم‌ها باعث شده بود تا خودروهای داخلی با دنده اتوماتیک یا اصلا تولید نشوند یا میزان تولید آن‌ها به شدت کاهش یابد . کمبود خودروهای دنده اتوماتیک در بازار مصرف ، تفاوت قیمت بسیار بالایی را با خودروهای دنده دستی ایجاد کرده بود .

توضیحات مخترع کلاچ اتوماتیک غیر برقی معروف به کلاچ راشکی

تولید کننده کلاچ اتوماتیک غیر برقی ، مرتضی راشکی ، بیان کرد : ” از همان سال اختراع ، برای تجاری سازی این سیستم به تهران مهاجرت کردم و درخواست‌های کتبی بسیاری برای همکاری با شرکت‌های خودروسازی امضا کردم ؛ اما به نتیجه‌ی مطلوبی نرسیدم . بعد از دو سال و به کمک شرکت‌های دانش بنیان بیش‌تر از ۲ هزار از این سیستم بر روی خودروها نصب شد . اکنون وزیر صمت برای حمایت دستور مستقیم دادند و شرکت ایران خوردو نیز اعلام آمادگی و همکاری کرده است ” .

کلاچ اتوماتیک غیر برقی چیست ؟

کلاچ تمام اتوماتیک غیر برقی اولین و تنهاترین سیستم غیر برقی در جهان است که با استفاده از فن آوری خلاء ، تمام کلاچ گیری‌ها را به جای رانندگان خودروها در همه حالات رانندگی انجام می‌دهد .

چرا به تولید کلاچ اتوماتیک غیر برقی نیازمندیم ؟

از آن‌جایی که بیش از ۹۰ درصد از خودروهای داخلی گیربکس اتوماتیک ندارند ، رانندگان مخصوصا در ترافیک‌های سنگین مجبور به کلاچ گیری و نیم کلاچ گیری‌های پی در پی هستند ؛ این امر منجر به بیماری‌هایی از جمله زانو درد ، آرتوروز گردن و کمر درد می‌شود . در گذشته تنها راه حل این مشکل نصب کلاچ اتوماتیک یا همان کلاچ‌های برقی بود . این در حالی است کلاچ راشکی یک سیستم غیر برقی است و در این سیستم اصلی‌ترین بخش یعنی موتور برقی حذف شده است . غیر برقی بودن این سیستم اصلی‌ترین علت معروفیت و استقبال از این کلاچ‌ها است .

نحوه عملکرد کلاچ اتوماتیک غیر برقی راشکی معروف به کلاچ راشکی

این سیستم پس از نصب به هیچ عنوان به استفاده از کلاچ خودرو نیازی ندارد و پای چپ راننده کاملا آزاد خواهد بود . حتی در هنگام توقف نیز اهمیتی ندارد که خودرو در چه دنده‌ای قرار دارد و خودرو خاموش نمی‌شود . یکی از مهمترین مزایای این کلاچ این است که این سیستم هیچ ارتباطی با سیستم کلاچ خود خودرو ندارد و حتی بدون خاموش کردن امکان استفاده از کلاچ خود خودرو نیز وجود دارد.

تنها قطعه متحرک موجود در کلاچ اتوماتیک غیر برقی راشکییک بوستر شبیه به بوستر ترمز پراید است و مشابه خود بوستر ترمز با خلاء کار می‌کند . آنچه که بدیهی است این است که آخرین قطعه‌ای که ( حتی در پراید ) ممکن است خراب شود بوستر ترمز است و این امر در سیستم اختراع شده نیز به همین شکل است .

خلاصه خبر ” کلاچ راشکی بلاخره بومی‌سازی شد

داخلی سازی کلاچ اتوماتیک غیر برقی معروف به کلاچ کوشکی در کشور آغاز شد . این امر پس از چند سال و با حمایت‌های مستقیم وزرات صمت و با اعلام همکاری شرکت ایران خودرو و با کمک شرکت‌های دانش بنیان عملی شد . لازم به ذکر است که این کلاچ اولین کلاچ اتوماتیک غیر برقی در جهان است که در سال ۱۳۹۶ توسط مخترع آن ( مرتضی کوشکی ) به ثبت رسید .

برای مشاهده سایر خبرهای صنعتی ایران و جهان به بخش اخبار صنعتی سایت شرکت پیشگامان توسعه مواد سام مراجعه کنید .

منبع خبر : ( https://car.ir/  )  

تاریخ انتشار خبر : ۷ آذر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۳۵۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می