۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

سایر دوره های مهندسی مواد

سایر دوره های مهندسی مواد می توان به دوره های مرتبط با جوش، بازرسی جوش و تست های غیر مخرب ( NDT : Non Destructive Test ) اشاره کرد.

در این صفحه برخی از سایر دوره های مهندسی مواد که در شرکت پیشگامان توسعه مواد سام به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود اشاره مختصر می گردد.

آشنایی با دوره های جوش ( سایر دوره های مهندسی مواد )

انتخاب صحیح الکترود (Electrode Selection)، سیم جوش، نحوه انجام جوشکاری، تنش گیری (Stress Relief) و در نهایت بازرسی جوش (Welding Inspection) از مهمترین مراحل تولید در کارخانه های صنعتی هستند.

بازرسی جوش در سه مرحله قبل از جوشکاری ، همزمان با جوشکاری و پس از جوشکاری انجام می شود. در نوع اول ، کنترل لبه ها ، مونتاژ ، شرایط جوشکاری ، کنترل نوع الکترود ها کنترل می شود . در نوع دوم ، دمای جوش ، جریان جوش و سایر پارامترهایی که در WPS : Welding Procedure Specification بیان شده است کنترل می شود . در نوع سوم نیز ، کنترل های کیفی صورت می گیرد . بازرسی های مخرب (DT : Destructive Test) و غیر مخرب (NDT : Non Destructive Test) این کنترل ها را تشکیل می دهند .

شرکت پیشگامان توسعه مواد سام با همکاری استاتید صنعت و دانشگاه دوره های جوش زیر را برگزار می کند:

دوره های جوش، شامل:

اصول جوشکاری فولادهای ساختمانی

در این دوره الزامات جوشکاری ، نظیر پیشگرم، عملیات حرارتی پس از جوش، انتخاب الکترود مناسب، حرارت ورودی و غیره معرفی و سپس به طور ویژه موارد مربوط به جوشکاری فولادهای ساختمانی، فولادهای مقاوم به خزش، فولادهای دانه ریز استحکام بالا و فولادهای زنگ نزن آستنیتی بحث خواهد شد.

اصول جوشکاری فولادهای زنگ نزن

در این دوره به معرفی فولادهای زنگ نزن ، متالورژی جوشکاری و نکات کاربردی مرتبط با جوشکاری گریدهای آستنیتی ، مارتنزیتی ، فریتی ، دو فازی و رسوب سخت پرداخته می­شود. در انتها نیز نحوه جوشکاری نامتجانس فولادهای زنگ نزن تشریح می­گردد.

جوشکاری فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی به صورت تخصصی

در این دوره ، بر اساس کتاب جوشکاری فولادهای زنگ نزن جان لیپولد (John C . Lippold) ، صفر تا صد فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی و موارد مرتبط با جوشکاری آن ها تشریح می­گردد . انواع گریدهای مارتنزیتی و جوش­پذیری آن­ها ، معرفی فولادهای زنگ نزن سوپر مارتنزیتی و متالورژی جوش آن­ها نیز از سرفصل های این دوره است.

اصول جوشکاری آلیاژهای نیکل (سوپر آلیاژها)

در این دوره انواع آلیاژهای پایه نیکل و دسته بندی آن­ها شامل انواع سوپرآلیاژهای محلول جامد، رسوب سخت و سخت شده با ذرات پراکنده معرفی شده و متالورژی جوشکاری آن­ها تشریح می­شود. علاوه بر این ، انواع سوپر آلیاژهای پایه نیکل تجاری معروف و پرکاربرد به صورت مجزا معرفی شده و نکات کلیدی مرتبط با جوشکاری آن­ها تشریح می­گردد.

تهیه و تدوین WPS و PQR : Procedure Qualification Record بر اساس ASME یا ISO

در این دوره بسته به نیاز متقاضیان یکی از استانداردهای ISO یا ASME انتخاب شده و سپس بر اساس یکی از این دو استاندارد ، الزامات مرتبط با تهیه دستورالعمل جوشکاری و PQR تشریح می­شوند.

انتخاب الکترود مناسب و روش جوشکاری ذوبی

در این دوره انواع الکترودهای و سیم جوش­های استاندارد مورد استفاه در جوشکاری­های ذوبی معرفی می­شود. به صورت کاربردی موارد مرتبط برای انتخاب الکترود مناسب برای هر روش و هر جنس معرفی شده و نکات مرتبط با نگهداری و مصرف این مواد ذکر خواهد شد.

دوره های بازرسی جوش ( سایر دوره های مهندسی مواد ) شامل :

عیوب جوش (علل بروز، نحوه رفع و محدوده پذیرش)

در این دوره به صورت کاملا کاربردی و علمی عیوب جوش معرفی شده و علل بروز آن بررسی می­شود. راه­کار جلوگیری از انواع عیوب در روش­های مختلف جوشکاری معرفی و توضیح داده شده و در نهایت نیز ضمن روش تشخیص این عیوب با روش­های مختلف NDT با توجه به استاندارهای بین المللی کاربردی حد پذیرش و معیار رد قبول عیوب جوشکاری تشریح می­شود.

دوره عمومی تست های غیر مخرب ( NDT : Non Destructive Test ) – بازرسی جوش

در این دوره ، دانش پژوهان ضمن آشنایی با انواع آزمون های غیر مخرب ، با جزئیات هر یک ، استانداردهای مربوط به آنها ، کاربرد و انتخاب صحیح هر کدام  و روش انجام آن ها آشنا خواهند شد .

دوره آموزشی بازرسی چشمی ( VT : Visual Test )

بازرسی چشمی ارزان ترین و ساده ترین شناسایی نواقص و معایب سطحی جوش می باشد. در این دوره دانش پژوهان با انواع تجهیزات مورد نیاز برای بازرسی چشمی و انواع عیوب سطحی قابل مشاهده توسط چشم غیر مسلح آشنا شده و جزئیات و دلایل شکل گیری هرکدام برای آنان تشریح خواهد شد.

دوره بازرسی ذرات مغناطیسی ( MT : Magnetic Particle Test )

در این دوره ویژگی ها ، کاربرد و روش انجام آزمون ذرات مغناطیسی MT که یکی از روش های غیر مخرب و برای آشکارسازی عیوب سطحی و زیر سطحی مواد فرومغناطیس است ارائه می شود.

دوره بازرسی مایع نافذ (  PT : Liquid Penetrant Test)

در این دوره ویژگی ها ، دامنه کاربرد و روش انجام آزمون مایع نافذ که برای آشکار سازی عیوب سطحی فلزات ، سرامیک ها و پلیمر ها بکار می رود ، ارائه می شود .

دوره بازرسی التراسونیک ( UT : Ultrasonic Test )

در این دوره دانش پژوهان علاوه بر آشنایی با ویژگی ها و دامنه کاربرد این روش ، با روش انجام این آزمون که برای آشکار سازی عیوب داخلی قطعات صنعتی بکار می رود ، آشنا می شوند.

دوره بازرسی پرتونگاری صنعتی ( رادیوگرافی ) ( RT : Radiographic Test )

این آزمون برای آشکار کردن عیوب داخلی و ناپیوستگی های درونی قطعات صنعتی به کار می رود. در این دوره به بررسی اصول علمی این آزمون ، روش انجام و نحوه تحلیل نتایج حاصل از آزمون پرداخته می شود.

برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با مهندسی مواد

شرکت پیشگامان توسعه مواد سام با بهره گیری از اساتید خبره با سوابق درخشان صنعتی و همچنین فرهیختگان دانشگاهی با سوابق درخشان علمی، کلیه دوره های آموزشی تخصصی مرتبط با مهندسی مواد را به صورت خصوصی و گروهی برای دانش پژوهان و مهندسین به شکل حضوری و مجازی برگزار می کند.

آموزش نرم افزارهای فنی و مهندسی

جهت هماهنگی برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی حضوری و مجازی با شماره های ۰۹۱۲۷۶۰۳۵۲۳ و ۰۹۱۰۰۶۱۷۹۰۵ تماس حاصل فرمائید.

برای اطلاع از تقویم آموزشی هر ماه و تخفیف های ویژه شرکت، ما را در کانال تلگرام و اینستاگرام دنبال نمایید.

صفحه اینستاگرام : https://instagram.com/sammaterial?igshid=w9jvr75cwm28

کانال تلگرام : http://t.me/SamMaterial